Friday 21 July 2017

5 SEBAB TOLAK SUPPLIMEN

Sebahagian rakyat Malaysia TAK SUKA amik supplimen. Kenapa yer? 
Ini adalah beberapa kemungkinan:

1. Tak boleh telan pil dan tak sedap.
- Ini adalah antara alasan saya bila kawan ajak amalkan supplimen. Sebenarnya tak semua supplimen adalah dalam bentuk pil atau tablet. Ada yang berbentuk serbuk (bancuh dan minum) dan dalam bentuk cecair (terus minum). Rangkaian supplimen Shaklee ada yang berbentuk tablet, serbuk dan cecair. Supplimen Shaklee yang berbentuk serbuk dan cecair semuanya sedap. Contohnya ESP. Diperbuat daripada soya non-gmo. Bagi peminat soya pastinya tak akan pilih minuman soya yang ada dipasaran dan belum tentu memberi manfaat yang baik untuk kesihatan. Boleh pula dipelbagaikan dengan mencampurkan dengan kurma, kismis, atau buah-buahan. Vivix, the most powerful suppliment ever after. Rasany manis manis masam. Maklumlah salah satu bahannya adalah dari Anggur Muscadine, anggur yang paling unik dan terbaik di dunia. Shaklee Colagen Powder pula perlu dibancuh samada bersama milo, horlick atau jus buah-buahan.

2. Sudah mengambil makanan yang seimbang
- Ini pun salah satu alasan Intan tak nak makan supplimen. Sebabnya rasa diri dah cukup dapatkan zat dan vitamin dari makanan harian. Masa tu belum kenal Shaklee. Pulak tu kebanyakkan yang amik supplimen masa tu ada masalah buah pinggang. Jadinya memang takut sangat nak amik supplimen. Jadinya makanlah buah-buahan, sayur-sayuran yang pelbagai warna, ada proteinnya, ada karbohidratnya. 

Tapi pada zaman sekarang sayur-sayuran dan buah-buahan kebanyakkan sudah diubah ginetiknya (GMO). Belum bab penggunaan bahan kimia berbahaya. Masukkan bahan kimia untuk mengekalkan kesegaran, rendam dengan pewarna la dan macam-macam lagi. 

Ayam pula, banyak pula dicucuk untuk cepatkan tumbesaran. Belum bab bila ianya telah dimasak. Tahukah anda, protein akan musnah bila dikenakan suhu yang tinggi. Yang tinggal hanya 5% dan selebihnya adalah "sampah".





Jadi, tak banyak mana pun zat-zat dan mineral yang masuk dalam badan kita melalu pemakanan harian. Nak cukupkan kena la amik supplimen iaitu makanan tambahan.


3. Tak sakit. Saya sihat walafiat.
- Lumrah rakyat Malaysia, bila dah sakit baru terngadah. Selalu tunggu sakit, baru gelabah nak cari penawarnya. Kurang sifat sediakan payung sebelum hujan. Yang takut pergi hospital, mulalah mencari berbagai produk luar yang kebanyakkannya buat makin teruk dan "atas semata-mata mahu untung". 

Ramai yang tak tahu dengan mengamalkan supplimen, penyakit-penyakit tersebut dapat dielakkan. Bagi yang sudah menghidapi penyakit, sila dapatkan rawatan doktor, jangan tinggalkan ubat dan dapatkan supplimen Shaklee yang bersesuaian bagi membantu mengurangkan atau memulihkan.


4. Kurang ilmu mengenai kepentingan supplimen.
Bila dengar ada yang kena sakit buah pinggang sebab amik supplimen, dari nak beli terus tak jadi. Tindakan yang tidak bijak. Sebaiknya selidiki dulu apa yang menyebabkan sakit buah pinggang, supplimen brand apa yang dia amik, makan ubat doktor ke tak dan sebagainya. Bagi yang ingin ambil supplimen, selidiki setiap brand supplimen yang nak di ambil. 

Syarikatnya, kandungannya, cara pembuatan atau pemprosesannya, feedback dari pengguna sebelum nie, Landmark Study ada ke tak, ada ujian klinikal ke tak dan sebagainya. Bila tiada research tentang supplimen, itu yang membuatkan seseorang itu tersalah memilih produk dan langsung tidak menerima supplimen seumur hidupnya. 

5. Macam makan ubat
Ubat dan supplimen adalah sangat berbeza. 3 perbezaan antara ubat dan supplimen.

Ubat Supplimen
1 - Diambil ketika sakit 1 - Boleh di ambil bila-bila masa
2 - Berfungsi untuk merawat 2 - Mencegah dan membantu untuk memulihkan penyakit
3 - Kebergantungan pada jangka masa panjang akan memberikan kesan yang negatif pada kesihatan 3 - Pilih supplimen yang semulajadi. Pemilihan supplimen sintetik akan memudaratkan kesihatan pada jangka masa panjangMempunyai kesan yang negatif untuk jangka panjang


Penulisan ini adalah dari pengalaman sendiri yang dulunya anti-supplimen. Semoga manfaat untuk semua. Yang buruk datang dari saya, yang baiknya dari Allah swt. 

Nak supplimen Shaklee?

Klik www.wasap.my/60125828514
FB : intan.izlina
FB Page : Kedai Sihat.Cantik

No comments:

Post a Comment

Shaklee Baby, Set Mandian Baby Organik

Assalamualaikum dan salam sejahtera Intan nak tanya, mummy-mummy ada anak-anak/baby yang mempunyai kulit sensitif tak? Set Sh...